Mar 30, 2015

March 30, 2015 at 04:15PM

Pada tarikh ini, setahun lalu saya mengikuti bengkel penulisan cerpen yang diajarkan oleh lelaki dalam gambar ini, Tuan Bahruddin Bekri. Alhamdulillah, ia permulaan yang membuka banyak peluang. Kata guru saya ini, "Tulis 30 cerpen yang diterbitkan sebelum kamu mula menulis novel." Dari bengkel ini, saya hasilkan cerpen Mesin Jahit Untuk Munirah yang berjaya terbit di Majalah Tunas Cipta Oktober 2014. Kemudian, saya terus menulis cerpen sehingga direzekikan peluang menjadi kolumnis ruangan cerpen majalah Usrati melalui Abam editor yang paling kool dalam dunia. Dua minggu lalu, buku cerpen bersiri saya yang ditulis bersama rakan penulis juga sudah diterbitkan oleh PTS Publishing House dengan bantuan mentor dan agen literari yang dedikasi, Tuan Zamri Mohamad. Minggu lalu, saya menerima makluman cerpen yang saya hantar ke sebuah pertandingan penulisan mendapat tempat. Alhamdulillah. Termasuk cerpen dalam buku cerpen bersiri ini, sejumlah 17 cerpen diterbitkan. Tetapi, saya sudah menjumpai nic penulisan saya, cerpen bersiri mengenai hidup, masyarakat, keluarga dan cinta. Alhamdulilah. Buat yang bertanya, guru penulisan fiksyen saya ialah Cikpuan Azzah Abdul Rahman. Guru ini gigih menjawab soalan-soalan saya setiap hari. *Kredit foto: Puan Tiny Azleen Yahaya Ikhlas dari hati, Rahmah Mokhtar, Penulis cerpen bersiri yang ikut cakap cikgu.

by Rahmah Mokhtar



from Facebook

via IFTTTfrom Facebook

via IFTTT

No comments:

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape